Aby ułatwić Wam (i trochę sobie) życie, postanowiliśmy w jednym miejscu zebrać wszystkie najczęściej zadawane pytania wraz z naszymi odpowiedziami. Jeśli masz jakieś wątpliwości, ale trochę nie chce Ci się dzwonić ani pisać maila, my to rozumiemy! Przeczytaj poniższy wpis i przy odrobinie szczęścia znajdziesz odpowiedzi na wszystkie swoje pytania :)

A jeśli nie… to napisz maila na kontakt@ambience.com.pl :)

 

1. Słowniczek pojęć wnętrzarskich: co to są wizualizacje? Rysunki wykonawcze? Aranżacje?

Aranżacje to rysunki płaskie (rzuty), pokazujące proponowane układy funkcjonalne pomieszczeń, zwykle w skali 1:50. Na nich mogą pojawić się przesunięcia ścian i rewolucje w układach mieszkań / domów, ale mogą też zagospodarowywać meblami i wyposażeniem przestrzeń w takim układzie, jaki jest. Na aranżacjach pojawiają się podstawowe wymiary i opisy, ale w niewielkich ilościach, bo z założenia aranżacja jest wstępem do projektu. Aranżacje przez wielu mogą być kojarzone z rzutami od dewelopera, gdzie w sposób szkicowy zaznaczona jest lokalizacja każdego sprzętu.

Wizualizacje, często opisywane jako fotorealistyczne, to generowane komputerowo przez bardzo drogie programy graficzne obrazki, które mają imitować zdjęcia wnętrz po realizacji projektu. Pokazują pomysły projektowe, materiały, meble, oświetlenie i ogólny wygląd tego, jak docelowo ma dana przestrzeń wyglądać.

Rysunki wykonawcze to rysunki płaskie (rzuty, przekroje, widoki), rysowane w skali 1:20 lub 1:50, w mniej drogim programie graficznym ;) Rysunki te pokazują co do milimetra projekt, są dokładnie opisane oraz zwymiarowane. Dzięki nim możesz zaoszczędzić mnóstwo czasu odpowiadając na niezliczone pytania ekipy remontowej, które uwierz mi, że się pojawią i to w naprawdę dużych ilościach. A jeśli się nie pojawią, a Ty nie masz rysunków, to tym bardziej strach się bać…

Wszystkie standardowe oraz niestandardowe elementy projektu wnętrza możesz zobaczyć na przykładach tutaj.

 

2. Ile trwa projekt wnętrza i dlaczego tak długo?

Czas, jaki jest potrzebny na wykonanie projektu wnętrz, jest w 90% uzależniony od Klienta. Współpraca nad projektem to proces, który polega na ciągłych rozmowach, przesyłaniu kolejnych części projektu, wprowadzaniu zmian, dyskutowaniu nad najlepszymi rozwiązaniami. Potrafi to zająć naprawdę dużo czasu, ale też potrafi pójść błyskawicznie, jeśli dany Klient ma umiejętność wyjątkowo szybkiego podejmowania decyzji.

Poniżej średnie ilości czasu, które zwykle zajmuje projekt kompleksowy dla danego metrażu:

wnętrza 30-50m2  — 2-3 miesiące
mieszkanie ok. 50-75 m2 — 3-4 miesiące
dom/apartament ok. 100 m2 — 4 miesiące
dom/apartament ok. 150 m2 — 5 miesięcy
dom powyżej 200m2 — od 6 miesięcy

O tym, co dokładnie dzieje się w trakcie tych wszystkich miesięcy, przeczytasz tutaj i tutaj.

 

3. Kiedy najlepiej zgłosić się do architekta wnętrz?

Odpowiedź na to pytanie częściowo wynika z odpowiedzi na pytanie 2. Ale najbardziej uniwersalnym stwierdzeniem będzie tutaj: JAK NAJSZYBCIEJ. Miej litość i nie szukaj architekta dopiero wtedy, gdy za 2 dni ma wchodzić pan od płytek. Nawet jeśli z jakiegoś powodu Architekt zgodzi się rzucić wszystko i zająć tylko Twoim projektem, i tak dogadywanie wszystkiego zajmie trochę czasu. Dlatego, jeśli budujesz / kupujesz:

a) mieszkanie — zgłoś się do Architekta tuż po lub nawet w trakcie kupowania go. Jeśli kupujesz przysłowiową dziurę w ziemi, która przyjmie docelową postać za 2 lata, poszukaj architekta co najmniej 6-12 miesięcy przez planowanym oddaniem mieszkania. Może się to wydawać długi okres czasu, ale dzięki temu zyskasz rezerwę czasową na dokładne pochylenie się nad projektem oraz poszukanie dobrej ekipy remontowej i zarezerwowanie terminu. Poza tym rzadko kiedy świetny architekt będzie mógł rozpocząć pracę nad projektem dla Ciebie od zaraz. Zwykle będziesz musiał się ustawić w kolejce klientów. Jeśli upatrzyłeś sobie wcześniej biuro, z którym chcesz podjąć współpracę (mam nadzieję, że Ambience ;) ), podpytaj jak najwcześniej o podstawowe sprawy (czas oczekiwania, ceny, od jakich metraży projektują). Może się okazać, że Twój wymarzony Architekt nie projektuje przestrzeni mniejszych niż 150m2. Tak, są tacy. Nie, to nie jesteśmy my :)

b) dom — możesz zgłosić się do Architekta w dwóch momentach: gdy projekt domu otrzyma pozwolenie na budowę, masz pewność, że nic się w nim nie zmieni i możesz udostępnić projekt architektoniczny do prac nad wnętrzami, lub w momencie gdy staną wszystkie ściany i można zrobić inwentaryzację z natury. Druga metoda ma tą przewagę, że faktycznie projekt wnętrz powstaje na podstawie realnych wymiarów. Niestety w przeciwieństwie do mieszkań od dewelopera, różnice w wymiarach i proporcjach pomieszczeń w budowanych domach potrafią być na prawdę duże. Czasem tak duże, że sporo zmieniają. Z kolei czekając z rozpoczęciem projektu wnętrz, aż dom stanie, ryzykujemy, że wprowadzimy się być może kilka miesięcy później niż początkowo zakładaliśmy. Klucz tkwi w rozsądnym rozplanowaniu terminów każdego etapu budowy i wykończeniówki.

 

4. Czym różni się projekt kompleksowy od koncepcyjnego?

Przede wszystkim rysunkami wykonawczymi. Projekt koncepcyjny posiada z rysunków wyłącznie aranżacje. Projekt kompleksowy posiada pełen zbiór rysunków, w skalach 1:20 i 1:50, rozplanowujący instalacje, elektrykę, sufity, podłogi itd. Posiada też dokładne rysunki mebli na zamówienie. Dzięki temu nie musisz się niczego domyślać – wszystko masz czarno na białym, zwymiarowane co do milimetra.

Poza rysunkami, drugą różnicą jest dokładność listy wyposażenia. Przy projektach kompleksowych pod koniec procesu projektowego możemy policzyć bardziej dokładne ilości takich materiałów jak płytki, listwy przypodłogowe itd. Wynika to z tego, że po prostu powstają rysunki dokładnie pokazujące układ czy płytek, czy lokalizacje listew przypodłogowych. Na tej podstawie możemy podać dokładniejsze ilości, a co za tym idzie – też dokładniejsze ceny w specyfikacji. 

Bardzo dokładne budżetowanie, również dotyczące robocizny i mebli na zamówienie, oparte na wycenach konkretnych wykonawców, jest częścią projektu kompleksowego PLUS.

 

5. Jak wygląda projekt i współpraca on-line?

Współpraca on-line to coś, czego coraz mniejsza liczba Klientów się obawia i bardzo dobrze! Bo nie ma czego :) Projekt na odległość powstaje na podstawie rzutów dewelopera / projektu architektonicznego lub/i na podstawie wymiarów dostarczonych przez Klienta. Czasem gdzieś znajdzie się różnica 2 cm, ale w 99% przypadkach nie stanowi to żadnego problemu. Komunikacja we współpracy on-line opiera się na mailach, telefonach i telekonferencjach. Jeśli bardzo zależy Ci na tym, żeby móc w cztery oczy porozmawiać ze swoim Architektem, zastanów się, czy aby na pewno więcej niż raz będzie Ci się chciało stać w korkach, by się z nim spotkać? Czy może po jednym spotkaniu stwierdzisz: “Spoko, nie ma garba ani dwóch głów, nie wygląda też na obłąkanego, mogę mu powierzyć swoje mieszkanie.” Zapewniam Cię, że 90% projektów, które robiliśmy w Krakowie, opierała się na jednym jedynym spotkaniu na żywo, a później wyłącznie na ustaleniach telefonicznych i mailowych. W świecie, kiedy nikt nie ma na nic czasu, nie ma sensu na siłę dojeżdżać i siadać przy jednym stole, gdy taki sam poziom efektywności rozmowy daje skype :)

Jeśli masz ochotę przeczytać więcej na ten temat, sprawdź nasz wpis Projekt wnętrza online.

 

6. Czy robicie projekty poza Krakowem?

Tak, projektujemy w całej Polsce. Jedynie nadzory autorskie ograniczamy do Krakowa i najbliższych okolic.

 

7. Czy robicie projekty poza Polską?

Tak, projektujemy również za granicą. W naszym portfolio na ten moment możesz znaleźć projekty w Wielkiej Brytanii, Holandii i Szwajcarii.

 

8. Czym się różni nadzór autorski od inwestorskiego? I co to jest realizacja pod klucz?

Nadzór autorski to najprościej ujmując pilnowanie, by wykonawcy zrealizowali wszystko zgodnie z projektem i nie poniosła ich niepotrzebnie wyobraźnia.

Nadzór inwestorski to tak jakby zastępowanie Inwestora w jego standardowej roli. Polega na pilnowaniu zgodności realizacji z projektem, dogadywaniu terminów, zamawianiu produktów. Generalnie koordynowaniu całości procesu realizacji projektu. Hasło nadzoru inwestorskiego jest najczęściej używane w kontekście budownictwa, rzadziej przy projektach wnętrz.

Realizacja pod klucz to najwyższa forma nadzoru inwestorskiego. Bardzo pomocna wtedy, gdy Inwestor mieszka w innym województwie lub kraju i nie może na bieżąco doglądać budowy. Polega na koordynowaniu całości, nadzorowaniu wszystkich wykonawców, zamawianiu materiałów i produktów, pilnowaniu logistyki. Często realizacja pod klucz prowadzi do całkowitego zakończenia realizacji projektu, a więc zawiera też wieszanie zasłon, obrazów itd. Docelowo mieszkanie / dom powinien być w takim stanie, że Klient może się do niego natychmiast wprowadzić. Chyba, że Klient i Architekt umówią się na mniejszy zakres :)

W tej chwili w naszej ofercie z powyższych znajduje się jedynie nadzór autorski i jest ograniczony do terenu Krakowa i najbliższych okolic.

 

9. Co jak mi się nie spodoba projekt?

Ja wiem, że to jest największa obawa każdego Klienta. Ja to naprawdę rozumiem. Nie ma nic gorszego niż ustalanie przez 3 godziny wytycznych z Architektem, żeby później dostać projekt, który ni cholery żadnych tych wytycznych nie uwzględnia. Spokojnie, u nas się to nie wydarzy. Ale jeśli jesteś niezbyt zadowolony z otrzymanych wizualizacji, w ramach umowy z założenia masz 2 sety poprawek, o które możesz poprosić. Jeśli sam tak do końca nie wiesz, co chciałbyś zmienić, pomożemy. Nie ma się czym stresować :)

O tym, jak wybrać architekta wnętrz, żeby się nie rozczarować, pisaliśmy tutaj i tutaj.

 

10. Na co zwrócić uwagę w umowie?

Poza wszelakimi kruczkami prawnymi, o których nie mamy pojęcia, bo się na tym nie znamy, zwróć uwagę przede wszystkim na:
– zakres projektu;
– terminy realizacji;
– termin rozpoczęcia projektu;
– ilość możliwych do wprowadzenia poprawek;
– przeniesienie autorskich praw majątkowych;
– kwotę wynagrodzenia;
– terminy płatności;
– zasady komunikacji, wnoszenia poprawek, akceptacji poszczególnych części projektu;
– zasady ewentualnego rozwiązywania umowy.

 

11. Ile kosztuje projekt?

Wszystkie ceny projektów wnętrz są jawnie dostępne na naszej podstronie Oferta.

 

12. Dlaczego tak drogo?

Zatrudniając Architekta nie tylko płacisz mu za te x godzin, które spędzi nad projektem dla Ciebie. Płacisz mu za całą jego wiedzę techniczną, zdolności artystyczne, wyczucie kolorów, materiałów i proporcji, pomysłowość, kreatywność, doświadczenie, znajomość rynku, nawet za to, że gdy nie do końca wiesz co Ci się spodoba, on do tego potrafi dotrzeć zadając odpowiednie pytania i pokazując Ci odpowiednie inspiracje. Nie zdziw się więc, że będzie miał większe oczekiwania finansowe niż facet sprzedający kebaby :)

Jeśli jesteś ciekaw jak dokładnie wygląda proces projektowy i jak dużo pracy wymaga, przeczytaj nasz wpis: Jak wygląda praca architekta wnętrz? cz. 1 proces projektowy

 

13. Czy można prosić rabacik? ;)

Kto pyta nie błądzi :) Mamy jednak zasady takie: automatycznie sporządzając ofertę wliczamy rabat:

Wszelakie inne obniżki cen możliwe są tylko poprzez wybranie projektu o mniejszym zakresie. Jeśli więc cena Cię przerasta, możesz ograniczyć się do projektu koncepcyjnego lub skupić się tylko na najważniejszych pomieszczeniach.

 

14. Czy współpracujecie z jakimiś sklepami na wyłączność?

Nie. Za bardzo też nie bawimy się w prowizje, chyba, że nam wyjdzie przez przypadek. Najczęściej wyszukujemy meble i oświetlenie w sklepach internetowych. Materiały typu płytki, panele, tkaniny organizujemy sobie w postaci próbników, by mieć wszystko na miejscu w biurze i w dowolnym momencie być w stanie sprawdzić faktyczny kolor i wygląd na żywo. To, w jakim sklepie Klient końcowo zakupi produkt jest nam szczerze obojętne. Byle nie został oszukany ani nie przepłacił :)

 

15. Czy uda się załatwić cenę lepszą niż na ceneo?

My jeszcze nie odkryliśmy sposobu jak to zrobić, ale jeśli go odkryjemy, to na pewno się z Wami podzielimy :)

 

16. Czy warto szukać tańszych zamienników produktów?

I tak i nie. Jeśli znalazłeś lampę za 5000zł i ta cena Cię przerasta, więc wybierasz w miarę podobną (nie podróbkę, bo podróbki to zupełnie odrębny temat) za 500zł, całkowicie to popieram. Jeśli jednak Architekt wybrał Ci lampę za 500zł, a Ty na siłę szukasz czegoś za 100zł, wówczas jakość tej lampy może być krótko mówiąc adekwatna do ceny. Dobrze wydawać pieniądze z głową, ale nadmierna oszczędność może później kłuć w oczy w Twoich wnętrzach.

 

17. Jaki budżet trzeba przeznaczyć na wykończenie mieszkania?

Wyczerpujące informacje o budżetach na wykończenie mieszkania w stanie deweloperskim znajdziesz pod linkami:
> 1000zł/m²
> 2000zł/m²
> 3000zł/m² 
> 4000zł/m² 
oraz we wpisie Mieszkanie niskobudżetowe – co to oznacza?

 

18. Czy możecie polecić zaufanych wykonawców?

Tak, mamy sprawdzonych wykonawców, ale przede wszystkim w Krakowie i w Warszawie. W pozostałych częściach Polski udało nam się zebrać trochę poleceń, głównie od naszych klientów i innych Architektów. Jeśli jest to dla Ciebie istotne, najlepiej już w pierwszym mailu do nas zapytaj, czy znamy ekipę czy stolarza działającego w Twoim regionie.

 

19. Jak wygląda proces rezerwacji terminu?

100% gwarancję rezerwacji terminu daje wyłącznie podpisanie umowy na projekt. Ze względu na duże zainteresowanie przestaliśmy rezerwować terminy bez umowy, co zdecydowanie zmniejsza chaos w kalendarzu. Ogólnie jest to dość standardowa zasada w wielu polskich pracowniach projektowych.

 

20. Czy projektujecie pojedyncze pomieszczenia?

Nie. Ze względu na duże zainteresowanie naszymi projektami wprowadziliśmy ograniczenie – przyjmujemy zlecenia na minimum 40m2 (dowolny zakres z oferty). Nie chodzi tutaj stricte o ceny projektów, tylko o czas. Stworzenie projektu wnętrz apartamentu o powierzchni 100m2 zajmuje znacznie mniej czasu niż stworzenie projektów wnętrz 10 pomieszczeń po 10m2 każde dla 10 różnych klientów.

 

21. Czy mogę zobaczyć przykładowy projekt z rysunkami wykonawczymi?

Tak. Możesz go pobrać bezpośrednio z linku: https://ambience.com.pl/wp/wp-content/themes/Ambience/przyklad-projekt-Ambience-Interior-Design.zip

 

22. Jakie informacje muszę przesłać, żeby dostać wycenę projektu?

Do konkretnej wyceny potrzebujemy:

Wszystko to możesz przesłać na adres kontakt@ambience.com.pl lub na firmowego messengera :)

 

23. Czy projektujecie we wszystkich stylach?

Nie. Projektujemy w stylistyce Ambience i stylach zbliżonych. Np. wnętrza nowoczesne, lekko industrialne, klasyczne, art deco, eleganckie, mid-century modern, współczesny glamour.  Każdy jednak inaczej rozumie style, więc jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości – po prostu prześlij nam na maila kilka inspiracji tego co Ci się podoba. Damy znać, czy się podejmiemy, czy też jakiś inny architekt będzie lepszy do danego zadania. Nie wierzymy w przyjmowanie każdego zlecenia w każdym stylu. Wolimy się skupić na takich wnętrzach, których projektowanie sprawi nam przyjemność, w stylach, które “czujemy”, dzięki czemu same projekty będą dużo lepsze. W takim układzie korzysta i architekt, i przede wszystkim klient :) 

 

24. Jak wyglądają płatności za projekt?

Płatności za projekt są rozdzielone na 3 lub 4 raty. Ogólny schemat płatności to:

Pierwsza część w wysokości 40% jest płatna w ciągu kilku dni od podpisania umowy. Jeśli umowa jest podpisywana na projekt, nad którym prace mają się rozpocząć za więcej niż 2 miesiące, kwota jest rozbijana na 2 części po 20%. Druga płatność następuje po zaakceptowaniu kompletu wizualizacji. Trzecia płatność jest pod koniec, po zaakceptowaniu kompletu rysunków wykonawczych. Faktura bez vat wystawiana jest po zakończeniu pracy nad projektem.

 

25. Czy możecie dokończyć zaczęty przez kogoś projekt lub zaproponować dodatki do zrealizowanego wnętrza?

Nie. Nie możemy kończyć cudzych projektów ze względu na prawa autorskie. Jeśli zdecydujesz się na projekt, będzie on musiał zostać stworzony od zera. Nie zajmujemy się “dokańczaniem” wnętrz, uzupełnianiem o dodatki, ani konsultacjami projektowymi.

 

26. Jak długo trzeba czekać na rozpoczęcie prac projektowych?

To bardzo zależy od aktualnej długości kolejki klientów. Czas oczekiwania waha się zwykle od 2 do 7 miesięcy. Dlatego warto zgłaszać się sporo wcześniej :)

 

27. Czy zajmujecie się realizacjami pod klucz?

W tej chwili nie. Planujemy dodać tę usługę w okolicach roku 2021/2022. Będzie ona dotyczyła wyłącznie Krakowa i najbliższych okolic.

 

28. Czy normalnie działacie mimo pandemii?

Tak. Co się zmieniło, to że wszystkie spotkania, nawet z klientami z Krakowa, przeniosły się na Skype :) Do końca 2020 r. nie przyjęliśmy też żadnego zlecenia na nadzory autorskie.

 

29. Czy jest możliwość przyjazdu na inwentaryzację domu/mieszkania położonego poza Krakowem?

Zwykle tak, za dodatkową opłatą ustalaną indywidualnie. Obecnie nie, ze względu na pandemię.

 

30. Czy jest możliwość przyjazdu na spotkanie na oględziny domu/mieszkania przed podpisaniem umowy?

Nie. Przyjeżdżamy wyłącznie na budowy klientów zdecydowanych na współpracę w celu wykonania inwentaryzacji. Nie praktykujemy wycieczek w celu samych oględzin i rozejrzenia się po budowie. Do początkowej “wizji lokalnej” całkowicie wystarczające są zdjęcia i materiały od dewelopera lub projekt architektoniczny :)

 

 

Jeśli masz pomysły na kolejne pytania, do których moglibyśmy dopisać odpowiedzi, napisz je w komentarzu! :)

Średnia 5.0/5 From 1 vote.
Please wait...
Powróć do listy wpisów